Chcesz poznać inne platformy?

Przeczytaj pierwszą części artykułu lub przejdź do podsumowania i sprawdż jak tanio otworzyć świetny sklep internetowy na platformie Woocommerce.

 

Sklepy, sklepy, sklepy….

Wracając do tematu sklepów w kolejnej części poradnika postaram się odpowiedzieć na pytania “Jaki sklep internetowy wybrać” i “Ile kosztuje sklep internetowy”, ale również poświęcić kilka zdań na podsumowanie obu artykułów, aby na koniec mieć jasność jakie wnioski należy wyciągnąć z tego wpisu. Zacznijmy, jednak od przedstawienia kilku kolejnych, najbardziej popularnych skryptów dla sklepów internetowych.  

iaishop logo

Iai-shop, to również jeden z liderów branży e-commerce w Polsce i jest to uzasadnione tym co oferuję firma swoim silnikiem dla potencjalnego klienta. Iai-shop ma jak każdy sklep swoje wady, ale o tym za chwilę. Okropny wygląd strony głównej przedsiębiorcy oraz cała identyfikacja wizualna tej marki nie jest w stanie odstraszyć klientów, którzy bardzo licznie wybrali praformę iai. Znalezienie na stronie najważniejszych informacji o tym, ile kosztuje skrypt sklepu oraz jak wygląda współpraca z firmą, to nie lada wyzwanie, jednak wszystkie te informacje możesz przeczytać tutaj bez zbędnego błądzenia. Tyle o tym jak firma prezentuje się w internecie, napiszmy jednak coś więcej o samym silniku.

Silnik sklepu jest ciągle rozwijany, mimo że już dzisiaj oferuje całkiem sporo na tle konkurencji. Oprogramowanie tego sklepu podobnie jak np. Shoper oferowane jest na zasadzie SaaS (Software as a Service) oznacza to w skrócie, tyle że sami nie potrzebujemy własnego serwera i wszytko odbywa się po stronie sprzedawcy. Do funkcji, które oferuje sklep możemy wliczyć wygodne zarządzanie zamówieniami, integrację z platformą Allegro i eBay, obsługę sklepu stacjonarnego poprzez integrację z drukarka fiskalną, automatyczne powiadomienia sms i e-mail, moduł do obsługi magazynu, integracja z płatnościami iai obsługującą 13 popularnych banków, integrację z kurierami dającą możliwość automatycznego drukowania listów przewozowych, współpracę z porównywarkami cen oraz liczne narzędzia oferujące łatwiejszą obsługę i zarządzanie bazą klientów, towarów i płatności. Oczywiście, to nie wszystko, jednak wymienienie i opisanie wszystkich funkcji mija się z celem.

Bardziej zainteresowani tą platformą na pewno przed zakupem zorientują się co jeszcze oferuje firma oraz jakie funkcje okażą się przydatne, a jakie całkowicie zbędne. Trochę o tym ile kosztuje sklep internetowy w iai-shop. Oczywiście, nie jest to proste pytanie, ponieważ wszytko zależy od wielu wyborów na stronie producenta.

Zacznijmy, jednak od początku. Na start musimy opłacić jednorazowo aktywację w cenie 599 zł i wybrać plan wdrożeniowy, których jest pięć. Darmowy plan “Standard” obejmuje jeden z dostępnych za darmo szablonów graficznych i to właściwie wszystko. Wszelkie wprowadzanie produktów i konfiguracja sklepu należy do ciebie. Można wykupić odrębnie roboczogodziny programistów z iai, którzy są w stanie pomóc nam w różnych początkowych problemach i zmianach na sklepie w cenie ok 80zł/godz. Pozostałe programy wdrożeniowe zaczynają się od 1299 zł i różnią się ilością roboczogodzin programistów iai, którzy wdrażają sklepy z indywidualnych projektów wykonanych przez zewnętrznych grafików, a także pomagają w konfiguracji naszego sklepu. Niestety, to nie wszystkie opłaty. Po udanej konfiguracji i wdrożeniu naszego sklepu pozostają nam opłaty miesięczne. Wysokość opłat miesięcznych zależy od pięciu czynników: liczby wizyt, liczby wywołań API, wielkości transferu na serwerze, liczby produktów w ofercie oraz języka wsparcia technicznego. Podstawowym planem abonamentowym jest plan “Cloud” i kosztuje on 49 zł miesięcznie. W tej cenie otrzymujemy transfer do 30GB, do 5000 wizyt w miesiącu, do 100 000 wywołań api, 10GB przestrzeni serwerowej i limit towarów do 5000 szt. Za przekroczenie tych limitów naliczane są niewielkie dopłaty, choć za spore rozbieżności opłaty mogą wynieść nawet 100-200 zł miesięcznie i więcej. Dodatkową obowiązkową opłatą miesięczną jest wsparcie techniczne w cenie 50 zł. Wracając do pytania z początku wpisu: Ile kosztuje sklep internetowy w iai-shop? Podsumujmy. Najtańsza wersja, ale wymagająca od nas najwięcej pracy to koszt 599 zł (aktywacja)  + 0 zł (plan Standard) + 3 x 99 zł (przy zakładaniu sklepu opłata miesięczna pobierana jest na 3 miesiące z góry) co daje nam w sumie 896 zł. Wszystkie ceny są cenami netto, więc w rezultacie uruchomienie i prowadzenie sklepu przez 3 miesiące to koszt 1100 zł brutto w najtańszej opcji. Szczegółowy cennik na 2014 rok znajduje się w tym pliku pdf.

Jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem swojego sklepu nie tylko na platformie IAI-Shop?  Napisz do mnie.

Wady i zalety Iai-shop:

 Mało czytelny panel administracyjny.
 Spore możliwości silnika, które można rozbudować opłacając programistów.  Spore koszty uruchomienia sklepu.
 W najtańszej opcji wdrożeniowej bardzo ubogie projekty graficzne.  Dodatkowe koszty miesięczne w miarę rozwoju sklepu.
 Polskie wsparcie techniczne, które jest dodatkowo płatne.
 Wiele integracji z innymi systemami w internecie.  

Redcart logo

RedCart jest bardzo ciekawa propozycją dla osób, które chcą założyć sklep internetowy. Jak inne silniki również i RedCart posiada szeroki wybór integracji z porównywarkami cen, aukcjami internetowymi, ale także z hurtowniami i dostawcami. Szybko przyjmiemy płatność od klienta i łatwo wyślemy przesyłkę kurierem dzięki dodatkowym integracjom, które oferuje sklep. To wszytko możemy bardzo szybko sami przetestować bowiem, firma oferuje darmowy 14 dniowy okres próbny, a sam sklep zakładamy dosłownie w 15 sekund podając jedynie podstawowe dane. Za tą prostotę RedCart ma zasłużony plus. Dodatkowo, jeżeli zdecydujemy się po okresie darmowym zapłacić za nasz sklep, na start otrzymamy wiele prezentów, które pozwolą rozwinąć skrzydła nowego sklepu. Mamy tu ofertę kodów promocyjnych do takich serwisów jak Google Adwords pozwalający na reklamę naszego sklepu w wyszukiwarce, Świstak.pl na promocję swoich ofert na portalu, Inpost na wysyłkę przez paczkomaty, Transferuj.pl na płatności online, Sms API na powiadomienia dla klientów, Wfirma.pl na księgowość internetową i wreszcie K-EX na przesyłki za pomocą tej firmy kurierskiej, a to jeszcze nie wszystko.

Jeżeli chodzi o sam panel administracyjny sklepu to jest on w miarę prosty i przejrzysty, choć z graficznego punktu widzenia mało interesujący i miły dla oka. Mamy możliwość szybkiej obsługi klientów i zamówień z podręcznego menu, ale również dostęp do szybkiej modyfikacji produktów, które oferujemy, bazy klientów, raportów oraz innych przydatnych ustawień np. dostępu do kodu CSS bezpośrednio z panelu, który możemy w kilka sekund modyfikować. Dodatkowo w panelu możemy ustawić jakie języki oraz waluty ma obsługiwać nasz sklep. Na starcie dostępny jest język Polski, Angielski i Czeski i dowolna waluta zakupu co pozwala na sprzedaż międzynarodową. Kilka słów o kosztach.

W przypadku platformy RedCart tu również zasłużony plus za brak wszelkiej maści opłat aktywacyjnych i instalacyjnych na start. Cennik jest bardzo przejrzysty i każdy klient od razu będzie wiedział, ile kosztuje go prowadzenie sklepu na tej platformie. Dostępne są, bowiem 4 pakiety cenowe obejmujące różne limity. Najtańszy pakiet, czyli pakiet Silver to koszt 50 zł miesięcznie jednak system płatności w RedCart obsługuje tylko płatności roczne stąd realny koszt takiego sklepu to 600 zł netto czyli 738 zł brutto na rok. W tej cenie otrzymujemy hosting (system sprzedaży również opiera się na modelu SaaS), możliwość dodania do 1000 produktów oraz 1GB na pocztę elektroniczną. Dodatkową opcją, którą możemy dokupić jest np. dostosowanie sklepu do poprawnego wyświetlania na różnych urządzeniach (projekt responsywny), automatyczna integracja z 50 hurtowniami, dostęp do API, uruchomienie dodatkowego sklepu i zarządzanie, nim z tego samego panelu, certyfikat SSL czy regulamin sklepu napisany przez prawnika.

RedCart oferuje również różne pakiety graficzne dla naszego sklepu, które kosztują od 1200 do 3000 zł netto i więcej. Jednak przy najtańszej opcji otrzymujemy jedynie indywidualną stronę główną, a reszta sklepu pozostaje bez zmian. Nie jest to dobry wybór, gdyż sklep wygląda na niespójny i nie budzi zaufania użytkowników. Programiści RedCart wdrażają także dostarczone, gotowe projekty całego sklepu, które możesz zamówić na fatcolors.pl.

Jeżeli jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem swojego sklepu nie tylko na platformie RedCart napisz do mnie.

Sklep również może zostać dostosowany do poprawnego wyświetlania na wielu urządzeniach, wykonam dla ciebie indywidualne logo, szablon aukcji na Allegro, czy szablon newslettera.

Wady i zalety RedCart:

 Proste i szybki proces zakładania nowego sklepu.
 Brak opłat aktywacyjnych.
 Niski koszt utrzymania sklepu w porównaniu do innych płatnych platform.  Darmowy support poprzez chat, e-mail i telefon.
 Ciekawy pakiet bonusów na start.
 Dobre opinie wielu użytkowników.
 Zdarzające się błędy w systemie, które na szczęście są zawsze poprawiane.

clickshop logo

Click Shop to usługa dobrze znanego na rynku firm hostingowych serwisu home.pl. Tak jak usługi home.pl tak i Click Shop cieszy się sporą popularnością wśród internetowych sprzedawców. Click Shop również dostarcza swoje rozwiązanie na podstawie dzierżawy (SaaS) i przyjmuje cennik zawierający jedynie 2 pakiety. Pakiet standardowy to koszt 15 zł netto miesięcznie, jednak jak i w przypadku RedCart.pl, dostajemy możliwość zapłaty jedynie za cały rok z góry co daje ok 220 zł brutto. Niestety, kiedy piszę ten tekst przez najbliższe 2 tygodnie na home.pl trwa promocja -75% co nie pozwala mi na zweryfikowanie realnej ceny bez promocji. Łatwo policzyć, że normalna cena powinna być czterokrotnie większa, jednak nie jest to żaden pewnik. Po okresie promocji pojawić się mogą dodatkowe opłaty, które zostały np. zniesione na pewien okres.

W pakiecie standardowym nazwanym po prostu Click Shop otrzymujemy limit 1000 produktów, sklep w języku polskim i jedną walutę co ogranicza nas jeżeli planujemy sprzedaż w innych krajach. Obowiązuje również limit 50 GB przestrzeni serwerowej oraz rocznego transferu 12 000 GB, ale o to na początek nie powinniśmy się martwić są to spore zasoby, które w pełni wystarczą dla nawet bardziej rozbudowanych sklepów internetowych. Click Shop w tym pakiecie oferuje również podstawową integrację z Allegro i Facebookiem.

W drugim przypadku, czyli Click Shop Premium wszelkie ograniczenia z pakietu standardowego zostają zniesione, a dodatkowo otrzymujemy zaawansowaną integrację z Allegro, Subiektem GT, wersję mobilną oraz dostęp do API. Koszt tego pakietu w promocji to 22,50 zł miesięcznie netto co daje ok 330 zł brutto rocznie. W obu pakietach Click Shop oferuje pakiet dodatkowych korzyści, czyli kupony rabatowe do Google Adwords, paczkomatów InPost czy tanich przesyłek kurierskich w serwisie Apaczka. Wartość tych kodów to odpowiednio 1800 i 3000 zł dla pakietów standard i premium.

Panel administracyjny w porównaniu do np. usługi RedCart jest dużo bardziej przyjazny. Jest bardziej przejrzysty i osobiście bardziej przypadł mi do gustu, daje on również możliwość wpisania własnego kodu CSS oraz skryptów JS co pozwala na szeroką konfigurację sklepu dla osób znających języki programowania. Demo panelu administracyjnego w usłudze Premium, jak również wygląd samego sklepu można zobaczyć tutaj Jeżeli chodzi o wygląd sklepu w obu pakietach dostępne są tylko dwie podstawowe “skórki”, których edycja obejmuje jedynie dodanie logo, ingerencję w stopkę, czy zmianę koloru głównego na jeden z czterech dostępnych kolorów. Niewiele. Oczywiście, to nie wszystkie możliwości, aby nasz sklep zyskał bardziej atrakcyjny wygląd. Home daje możliwość wykupienia innego wyglądu w “galerii stylów” za cenę 399 zł lub zaprojektowanie indywidualnego w cenie 1200 zł za jeden projekt lub 2500 zł za trzy projekty, proste logo oraz szablon aukcji internetowej. Wszystkie ceny to ceny netto.

Wady i zalety Click Shop:

 Niewielki koszt uruchomienia sklepu. 
 Brak ukrytych opłat aktywacyjnych i instalacyjnych. 
 Możliwość edycji CSS I JS, jednak ubogie szablony w standardzie.
 Użytkownicy narzekający na ciężkie pozycjonowanie sklepu. 
 Support tylko w pakiecie Premium. 
 Sprawdzona platforma, która nie zawiera błędów.
 Łatwość obsługi oraz przejrzysty panel administracyjny.

Kilka słów na koniec

Nie ma platformy idealnej. Każdy dostawca oprogramowania oferuje inne rozwiązania dla swoich skryptów, jedne są bardzo przydatne inne całkiem nie potrzebne. Darmowe platformy jak PrestaShop jest ciekawym i tanim rozwiązaniem, jednak wymaga sporo wiedzy i nakładu własnej pracy, aby uruchomić sklep.

Oprogramowanie, które udostępnione jest na zasadzie SaaS (Software as a Service) posiada wiele ograniczeń, opłaty miesięczne oraz powoduje, że jesteśmy uzależnieni od jednej firmy. Patrząc z drugiej strony mamy dostęp do fachowej pomocy technicznej, nie martwimy się o stabilność, czy błędy występujące w oprogramowaniu, posiadamy jeden cennik i często stałą roczną opłatę za prowadzenie sklepu.

Wszystko zależy od tego, czy oczekujemy wygody, czy może jesteśmy w stanie poświęcić trochę pracy, a w rezultacie uruchomić oraz prowadzić sklep tanim kosztem. Wszytko zależy od budżetu jaki, chcemy przeznaczyć na sklep, a także naszych wymagań odnośnie jego funkcjonalności. 

Zobacz jak może wyglądać twój sklep

Zobacz przykłady