Chcesz szybko wybrać najlepszy sklep internetowy?

Przejdź od razu do podsumowania i sprawdź jak tanio otworzyć świetny sklep internetowy lub przeczytaj drugą część artykułu

Kilka słów na początek

 

Internet jako medium w dzisiejszych czasach często ma dużo większą siłę przebicia niż np. telewizja czy radio, dlatego ludzie bardzo często doceniają możliwość dotarcia do swojego klienta tą drogą. Jeżeli weźmiemy pod uwagę możliwości, jakie daje nam internet np. dostępność do naszego asortymentu nie tylko ludziom z Polski, ale i całego świata 24 godziny na dobę, mniejsze koszty

prowadzenia sprzedaży internetowej niż sklepu stacjonarnego, wygoda, kontrola z każdego miejsca, w którym jesteśmy i wiele innych, to po przeliczeniu wszystkiego ta forma sprzedaży, choć nie wyklucza sprzedaży bezpośredniej w sklepie stacjonarnym, to często zostaje wybierana jako jedyna forma działalności firm handlowych w Polsce.

Według najnowszych badań amerykańskiej firmy Cushman & Wakefield Polska zajmuje 28 miejsce na świecie w rankingu najbardziej rozwiniętych państw w handlu internetowym wyprzedzając takie kraje jak Czechy czy Hiszpania, a w ostatnich 5 latach wzrost sprzedaży drogą internetową w naszym kraju wzrósł o 15%. Te informacje potwierdzają, że firmy zajmujące się handlem nie powinny ignorować możliwości sprzedaży swoich towarów również w internecie, ponieważ rynek rośnie bardzo szybko, a możliwości są spore i jest o co walczyć.

Od czego zatem zacząć, kiedy chcemy rozpocząć sprzedaż w internecie?

 

Przede wszystkim należy przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujemy, jak duży asortyment oferujemy, jak duży ruch może przynieść nam sklep, jakie funkcje są dla nas najważniejsze, jaki budżet mamy na to przedsięwzięcie i czego oczekujemy od naszego sklepu? Na rynku sprzedaży internetowej jest wiele firm oferujących swoje rozwiązania w tej dziedzinie od darmowych i dość prostych, po te bardzo rozbudowane, a co za tym idzie dość drogie. Poniżej chciałbym przedstawić porównanie najpopularniejszych “silników” dla sklepów internetowych oraz ich cen i możliwości. Przeszukując internet w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie spotkamy się ze sprzecznymi opiniami mówiącymi o tym, że najlepszym rozwiązaniem jest najtańszy sklep, gdzie inni są zdania, że jest to rozwiązanie tylko na krótki okres i w miarę rozbudowy wcześniej darmowe skrypty stają się kosztowne i problematyczne.

Najpopularniejsze silniki sklepów internetowych

 

Opis wszelkich możliwości i funkcjonalności w każdym rozwiązaniu to temat na sporą książkę, więc w tym wpisie chciałbym wymienić jedynie najważniejsze według mnie elementy, jakimi cechuje się dany silnik oraz w miarę możliwości przybliżyć koszt jego utrzymania.

Presta Shop Logo
Prestashop to chyba najpopularniejszy system do prowadzenia własnego sklepu internetowego z uwagi na to, że działa na zasadzie licencji Open source i jest po prostu darmowy. Do rozpoczęcia sprzedaży z Prestashop wymagany jest tylko hosting i własna domena (sprawdź ile kosztuje dobry hosting klikając na ten link) to jedyne koszty jakie na początek musimy ponieść, aby uruchomić swój sklep internetowy.

Po wykupieniu hostingu pobieramy i instalujemy sklep na naszym serwerze i przystępujemy do jego konfiguracji czyli wybieramy np. sposób płatności w naszym sklepie, konfigurujemy opcję dostawy czy zmieniamy proste elementy wyglądu (głównie kolory). Zaraz po zainstalowaniu sklep nie wygląda ciekawie możemy wybierać z gotowych szablonów dostępnych w internecie jednak te również nie są zbyt wysokiej jakości, dlatego wielu osobom, które chcą wyróżniać się wśród konkurencji zależy na indywidualnym wyglądzie i dostosowaniu swojego sklepu do własnych potrzeb i w tym celu zlecają indywidualny projekt graficzny i wdrożenie specjalistom w tej dziedzinie.

Jeżeli jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem swojego sklepu nie tylko na platformie Prestashop napisz do mnie.

Funkcje jakie oferuje ten silnik w standardzie to m. in. zarządzanie magazynem, eksport produktów ze sklepu na platformy aukcyjne, porównywanie produktów, wybór języka, nieograniczona liczba przewoźników, płatności kartą kredytową, czekiem lub przelewem bankowym, automatyczne śledzenie e-mailem, newsletter i wiele innych funkcji. Po pełny spis wszystkich możliwości zainteresowanych odsyłam na stronę autorów Prestashop.

Prestashop jest dość ograniczony jeżeli chodzi o funkcjonalność dlatego powstaje wiele wtyczek darmowych i płatnych, które ją rozbudowują. Niestety, kiedy w nasz sklep się rozrośnie i potrzebny jest nagle jakiś specyficzny moduł, a w dostępne na rynku wtyczki nie oferują takiej funkcjonalności rozbudowywanie tego skryptu sprawia wiele problemów co za tym idzie jest kosztowne i trudne do realizacji. Krótko podsumowując wady i zalety:

Wady i zalety Prestashop:

 

 Prestashop to jeden z nielicznych darmowych silników sklepu internetowego.
 Jest silnikiem oferującym podstawowe funkcjonalności, które można rozbudować płatnymi wtyczkami.
 Posiada sporo darmowych szablonów graficznych, jednak są one dość słabej jakości.
 Panel administracyjny jest przystępny i łatwy w obsłudze.
 Prestashop jest wydajny biorąc pod uwagę funkcje jakie oferuje.
 Ma sporo luk w bezpieczeństwie, które są często naprawiane.
 Częste aktualizacje silnika są wymagane do jego działania, a nie każdy jest w stanie samemu sobie z tym poradzić.

Magento logo

Magento to dużo bardziej rozbudowany system od Prestashop. W standardzie oferuje wiele możliwości sprzedaży i administracji, które w Prestashop są dodatkowo płatne. Stworzony został głównie z myślą o dużych sklepach internetowych oraz możliwością łatwego zarządzania sporą ilością produktów.

Skrypt udostępniany jest na licencji Open Software License. Dla zainteresowanych tym skryptem przygotowano wersję darmową (Community Edition) jak i bardziej rozbudowaną wersję płatną (Enterprise Edition). Ta darmowa wersja spowodowała spore zainteresowanie wśród użytkowników oraz programistów, którzy stworzyli wiele dodatkowych wtyczek pozwalających na praktycznie niekończącą się rozbudowę sklepu i oferowanie naszym klientom wielu ciekawych udogodnień podczas zakupów na tej platformie.

Jeżeli jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem swojego sklepu nie tylko na platformie Magento napisz do mnie.

W podstawowej wersji tego oprogramowania znajdziemy możliwości np. z jednego panelu administracyjnego zarządzania wieloma sklepami, rozbudowane analizy poprzez integrację z Google Analytics, możliwość wyświetlania strony mobilnej np. w smartfonach, definiowanie różnych szablonów w zależności od kategorii, obsługa kodów rabatowych, system płatności, kasa, obsługa dostaw itp.

Wady i zalety Magento:

 Magento jest darmowym skryptem w wersji Community Edition.
 Ma nieobliczalne możliwości rozbudowy i wiele darmowych rozszerzeń.
 Pozwala na prowadzenie wielu sklepów z jednego miejsca.
 Obsługuje wersję mobilną sklepu.
 Magento jest wymagający jeżeli chodzi o parametry serwera.
 Panel administracyjny jest dość skomplikowany.
 Nie każdy poradzi sobie z jego instalacja i modyfikacją.

shoper_logo

Tym razem pod lupę weźmiemy polski skrypt sklepu internetowego jakim jest Shoper. Jeżeli interesowałeś się trochę naszymi rodzimymi platformami do handlu internetowego na pewno słyszałeś o tej platformie. Shoper jest bardzo popularnym sklepem internetowym w naszym kraju z kilku względów. Reklama i marketing pozwoliły wiadomości o jego istnienia dotrzeć do wielu użytkowników internetu jednak nie tylko to powoduje, że jest to popularny system w Polsce.

Shoper posiada liczne integracje z najbardziej popularnymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości online co daje mu sporą przewagę w Polsce nad zagraniczną konkurencją. Nie jest to rozwiązanie darmowe jak w przypadku Magento czy Prestashop, a sprzedaż sklepu odbywa się na zasadzie “SaaS” czyli “Software as a Service”. Co to oznacza dla jego klientów? Shoper nie udostępnia możliwości ściągnięcia i zainstalowania swojego oprogramowania na własnym serwerze (poza wykupieniem specjalnej licencji, która kierowana jest głównie do większych agencji interaktywnych). Wszytko odbywa się po stronie producenta. Oczywiście możemy wykupić i podpiąć własną domenę jednak utrzymaniem sklepu zajmuje się Shoper i za to pobiera opłatę miesięczną. Jaką? To zależy od wielkości naszego sklepu, limitu transferu i innych dodatkowych opcji jak np. integracje z systemem magazynowym czy programem Subiekt GT.

Najtańszą opcją jest “Pakiet Srebrny” i kosztuje 347zł rocznie. W zamian otrzymujemy możliwość dodania do 1000 produktów w sklepie, roczny transfer w wysokości 50 GB, adres e-mail w domenie sklepu oraz jednostronną integrację z serwisem Allegro. Pełny pakiet to koszt ok 1200 zł rocznie, ale spełni on wymagania nawet największych sklepów internetowych. W standardzie Shoper oferuje kilka szablonów graficznych do wyboru jednak jeżeli nie przypadną nam one do gustu tu też mamy możliwość zamówienia indywidualnego wyglądu, którego koszt w zależności od pakietu to od 1500 do 3000 zł.

Jeżeli jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem swojego sklepu nie tylko na platformie Shopper napisz do mnie.

Wady i zalety Shoper:

 System sprzedaży oprogramowania w modelu SaaS.
 Wsparcie i pomoc techniczna w języku polskim.
 Integracja z Allegro, Ceneo, firmami kurierskimi i systemami do księgowości są dodatkowo płatne.
 Indywidualne projekty graficznedostępne są już od 2500 zł.
 Darmowa aplikacja mobilna do zarządzania sklepem.
 Pakiet gratisów na start.

 

Chcesz poznać inne platformy?

Przeczytaj drugą części artykułu lub przejdź do podsumowania i sprawdż jak tanio otworzyć świetny sklep internetowy na platformie Woocommerce.

Zobacz jak może wyglądać twój sklep

Zobacz przykłady