Ile kosztuje strona internetowa? To pytanie pada z ust klientów bardzo często nie tylko do mnie, ale i do wielu projektantów na całym świecie każdego dnia. Już na wstępie muszę napisać, że jest to bardzo błędne pytanie. Dlaczego?

Wyobraźmy sobie sytuację kiedy do jakiegoś dewelopera przychodzi klient z pytaniem:
-Ile kosztuje dzisiaj mieszkanie?

Jak wiadomo mieszkania buduje się różne. Jedne są dwupokojowe inne zaś cztero, jedne mają balkon lub taras inne takich dogodności nie posiadają. Idąc dalej tym tropem, jedne mieszkania znajdują się w centrum, inne na obrzeżach miasta w bloku z windą lub bez niej itd.

Dokładnie ta sama zależność tyczy się stron internetowych. Jedne są małe i proste, drugie zaś skomplikowane i rozbudowane. Jedne to strony wizytówki zawierające nie więcej niż 4-5 podstron, inne to wielkie portale informacyjne z zaawansowanymi mechanizmami przetwarzania danych. Niekiedy klienci zamawiają sam projekt graficzny, który zostanie później wdrożony przez nich samych lub innych programistów, a czasami zależy im na wykonaniu całej funkcjonalnej witryny i umieszczenia jej na serwerze. Warto też również wspomnieć o kosztach hostingu i domeny, co również składa się na wycenę.

Nie jest to zadanie łatwe jednak, aby choć trochę odpowiedzieć na pytanie zadane na początku czyli ile taka strona może kosztować, należało by w jakiś sposób skategoryzować różne rodzaje witryn internetowych. Na stronach freelancerów czy agencji reklamowych raczej próżno szukać cennika usług, nawet po skategoryzowaniu witryny występuje wiele czynników, które mogą wpływać na cenę, dlatego 90% firm wycenia każdy projekt indywidualnie.

Chcesz znać cenę swojego projektu? Napisz do mnie

Landing page

W teorii najprostsza z możliwych witryn. Jest to witryna składająca się tylko z jednej strony, na której zazwyczaj prezentowany jest jakiś produkt lub reklamowana jakaś konkretna usługa. Landing page może występować jako osobna witryna pod własną domeną lub jako podstrona większego serwisu. Zawiera głównie opis produktu czy usługi, często kilka zdjęć lub filmów które mają przedstawić zasady działania lub funkcje produktu. Koszt wykonania landing page wraz z kodowaniem to zazwyczaj do kilkuset złotych w zależności od wymagań klienta.

Strona wizytówka

Bardziej rozbudowana niż landing page składająca się już z kilku podstron zazwyczaj o powtarzającym się schemacie np. strona główna, o firmie, galeria, kontakt itp. Stosowane zazwyczaj jako reklama lub oferta np. domków wypoczynkowych nad morzem, małych restauracji, pizzeri, zakładów mechaniki samochodowej i innych niewielkich przedsiębiorstw, które chcą posiadać własne miejsce w internecie. Choć pomysły klientów zdarzają się na prawdę różne to koszt takiej witryny nie powinien przekroczyć dwóch tysięcy zł.

Strona biznesowa

Zamawiana głownie przez większe przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, handlem lub wykonującymi usługi np. z dziedziny księgowości, tłumaczeń językowych, informatyki, poligrafii i wielu innych.

Zazwyczaj taka witryna zawiera już kilkanaście podstron o różnym układzie i funkcjach. Zdarza się również wprowadzać tu przeróżne zaawansowane rozwiązania takie jak rejestracja kont użytkowników, komentarze, specjalnie zaprojektowane i napisane fora, system supportu online i wiele innych w zależności jaka jest specyfikacja firmy i jakiej funkcjonalności potrzebuje na swojej stronie. Już po ostatnim zdaniu widać jak różne mogą być strony nawet w danej kategorii. Orientacyjny koszt takiej strony to od dwóch do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Sklep internetowy

Sklepy internetowe to chyba najpopularniejsza forma sprzedaży w internecie poza aukcjami internetowymi. Sklep internetowy ma wiele plusów dlatego większość firm posiadających swoje fizyczne sklepy rozszerza usługi oraz dostępność swoich produktów sprzedając również w internecie. Zakładając sklep mamy dwie opcje, albo zlecamy stworzenie go od początku do końca specjalnie na nasze zamówienie, albo zdajemy się na wykorzystanie gotowych skryptów czy silników oferowanych szeroko w internecie. Oczywiście zakładam, że większość osób wybierze tańszą opcję i skorzysta z najpopularniejszych rozwiązań, które zapewniają takie silniki jak Magento, PrestaShop, OpenCart czy naszych rodzimych Shoper, ClickShop, IAI-Shop itd. Takie rozwiązanie ma jednak swoje wady i zalety.

Jaki sklep internetowy wybrać? Na to pytanie nie umiem odpowiedzieć. Jedne skrypty są darmowe wystarczy posiadać serwer i zainstalować oraz skonfigurować na nim sklep, inne są kosztowne jednak oferują bardzo rozbudowane narzędzia analiz, sprzedaży czy konfiguracji. Wszytko zależy od oczekiwań klienta i jego potrzeb. Szukając najtańszego rozwiązania może się okazać, że większość potrzebnych nam funkcji trzeba dodatkowo specjalnie napisać i wdrożyć, w innym wypadku możemy płacić za funkcje, których nie potrzebujemy, a nawet nie wiedzieć o ich istnieniu.

Sklep internetowy to temat rzeka jednak przybliżając choć trochę koszt jego uruchomienia zacznę od samej grafiki. Każdy chciałby się wyróżniać na tle konkurencji, a do tego potrzebny jest nam odpowiedni wygląd coś co przyciągnie użytkownika i pozwoli mu dokonać zakupów u nas. Zdarzają się ludzie odporni na wygląd jednak 90% z nas nawet nieświadomie spędza więcej czasu na stronie która mu się podoba i która jest dobrze zaprojektowana.

Stworzenie projektu sklepu to bardzo pracochłonne zajęcie, dlatego też jego koszt wynosi od ok 1500 zł do 4000 zł. Reszta kosztów to koszt wdrożenia, koszty utrzymania serwera, to czy zakupujemy skrypt na własność czy jakby go dzierżawimy i co miesiąc musimy uiścić za to opłatę itd. Zatem każdemu kto chciałby rozpocząć sprzedaż w internecie radzę dobrze zapoznać się z oferowanymi rozwiązaniami i dopasowaniem ich do swoich potrzeb.

Portale i inne bardziej zaawansowane witryny

Już na etapie projektowania takie zlecenie jest dość skomplikowane. Portal jest bardzo rozbudowanym narzędziem, które codziennie dostarcza swoim użytkownikom wielu narzędzi oferując np. możliwość założenia własnej poczty e-mail, sprawdzenia pogody, dodanie ogłoszenia czy po porostu przeczytania wielu aktualnych informacji z polski i ze świata. Każdą taką funkcję czy podstronę należy zaprojektować, a następnie zaprogramować i przetestować często wielokrotnie.

Firmy posiadające budżet na stworzenie i prowadzenie takiego portalu zatrudniają rzeszę ludzi i posiadają spory budżet na reklamę i marketing, co pozwala zlecać przygotowanie takiego projektu wielkim agencjom reklamowym. Koszty stworzenia tak zaawansowanego projektu sięgają nawet kilkuset tysięcy złotych, a czas ich przygotowania to często wiele miesięcy.

Jeżeli interesuje cię ile będzie kosztowała twoja strona internetowa napisz do mnie chętnie ją wycenię i porozmawiam na ten temat.